AGION-dossier: vernieuwbouw school ’t Centrum en gemeenschapszalen

Het gemeentebestuur van Houthalen-Helchteren heeft van het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs ( AGION ) een akkoord gekregen voor de subsidiering van de vernieuwbouw gemeentelijke basisschool ’t Centrum, vzw Parochiaal Cultureel Centrum en de Koninklijke Harmonie Broederkring.

In 2020 heeft AGION het dossier opgenomen in de prioriteitenlijst met uitvoering in 2022. Architectengroep PSK werd begin dit jaar aangesteld als ontwerper voor de vernieuwbouw door het gemeentebestuur van Houthalen-Helchteren. De plannen zijn opgemaakt in samenspraak met het gemeentebestuur, school ’t Centrum en de verschillende verenigingen door middel van stuurgroepen.

De gemeentelijke basisschool 't Centrum kampt al enkele jaren met plaatsgebrek. Door het steeds toenemen van het aantal leerlingen is er een tekort aan kleuterklassen. De centrumontwikkeling en de verouderde infrastructuur van het Parochiaal Cultureel Centrum (PCC) zorgen er tevens voor dat het PCC een nieuw onderkomen nodig heeft. Door afbraak van de plaatselijke zaal Broederkring kan er ruimte gecreëerd worden voor een nieuwbouw bestaande uit 3 kleuterklassen met bijhorende gemeenschapszalen voor de Koninklijke Harmonie Broederkring enerzijds en de parochie anderzijds.

Er zullen gemeenschappelijke ruimtes ontstaan om zo optimaal gebruik te maken van de beschikbare te bebouwen oppervlakte.

Naast een renovatie van de bestaande inkomhal, de directielokalen, de personeelslokalen van het gelijkvloers en de bovenverdieping worden ook bijkomende klaslokalen  voorzien voor de levensbeschouwelijke vakken. De gerenoveerde benedenverdieping zal onder andere plaats bieden voor een administratieve blok, herinrichting van 2 kleuterklassen en technische ruimtes.

En bovendien wordt het gebouw ook energiezuiniger door het vernieuwen van het dak (oude bouw) volgens de EPB-normeringen

Hieronder het artikel uit Het Belang Van Limburg

Bron: gemeente Houthalen-Helchteren en hbvl.be