Omwille van de dalende coronacijfers en de recente versoepelingen besliste de gemeentelijke crisiscel om vanaf 1 juli toch niet te werken met een reservatiesysteem voor recreatiecentrum De Plas. De toegang tot het recreatieoord blijft hierdoor laagdrempelig voor de inwoners tijdens de zomer. Het blijft echter nog steeds de bedoeling om ook dit jaar controle uit te oefenen op het bezoekersaantal van De Plas.

Afhankelijk van de weersomstandigheden gaat het gemeentebestuur dagelijks maximum 4 securityagenten inzetten tijdens de zomermaanden. Deze securityagenten staan in voor de handhaving en de veiligheid en zullen toezicht houden op het bezoekersaantal en op het naleven van de geldende coronamaatregelen. Voor de handhaving en de veiligheid staat het securitypersoneel in nauw contact met Politiezone Carma.

Voor de watersportpartners en de camping aan De Plas werden in samenspraak specifieke afspraken gemaakt. Voor de leden en de instructeurs van de clubs in de sportzone (zeilclub, duikclub, surfclub, WAC en MOEV) worden bandjes met een geldigheid van 2 maanden voorzien. Zij kunnen ook enkel via de ingang van de club binnenkomen. De campinguitbater zal de gebruikers van de jaarplaatsen en de seizoenstoeristen bij het inchecken voorzien van een rood bandje.

De natuurzone wordt dit jaar bij wijze van proef opengehouden en wordt in tegenstelling tot vorig jaar niet afgesloten voor wandelaars. ANB zal toezien op het naleven van de voorwaarden.

De gemeente zal deze werkwijze continu evalueren en indien nodig onmiddellijk bijsturen.

Bron: gemeente Houthalen-Helchteren