Deze maand werd op de gemeenteraad, de samenwerkingsovereenkomst met Horizont VZW (Rap op Stap) goedgekeurd :

Horizont VZW is een laagdrempelig reisbemiddelingskantoor voor mensen met een beperkt budget.
Veel mensen zijn niet aangesloten bij een sociale organisatie en de stap zetten naar zo een organisatie is soms te groot. Bij Rap op Stap hoef je geen lid te zijn en je hoeft geen afspraak te maken. Er kunnen zowel vakanties en daguitstappen als sport- en cultuuractiviteiten geboekt worden in een Rap op Stapkantoor. De medewerkers helpen ook met het samenstellen van een budget en het uitzoeken van geschikt vervoer.
Mensen met een laag inkomen, een kleine uitkering, een verhoogde tegemoetkoming of mensen in schuldbemiddeling kunnen van een korting genieten om op vakantie of uitstap te gaan.
We willen onze inwoners graag wekelijks 1 zitdag van Rap op Stap aanbieden in Houthalen-Helchteren bovenop de dagelijkse telefonische permanentie van Rap op Stap.

Rap op Stap helpt onze inwoners:
• Bij het uitzoeken van een gepaste uitstap/activiteit of een vakantieverblijf. De activiteiten betreffen toeristische activiteiten of uitstappen tot sport- en cultuuractiviteiten en zijn op maat van de aanvrager
• Bij vragen van inhoudelijke en praktische aard
• Bij het uitzoeken van geschikt vervoer. Rap op stap gaat actief op zoek naar kortingen in Houthalen-Helchteren en omgeving.

De gemeente stelt ook een subsidie ter beschikking van de VZW om hun werking te ondersteunen.

Schepen Göksal Kanli

Rap op Stap is er voor iedereen uit Houthalen-Helchteren die omwille van een klein budget niet op vakantie of uitstap kan gaan:

• Mensen met een verhoogde tegemoetkoming
  • Mensen die doorverwezen werden door een partner uit het Lokaal Netwerk Vrijetijdsparticipatie (Alle gemeentelijke teams van Beleidsdomein Samenleving, OCMW, VZW Warm Hart Houthalen-Helchteren, Samenlevingsopbouw RIMO Limburg VZW, Daidalos VZW)
  • OCMW-cliënt: Enkel indien de aanvrager niet gerechtigd is op een toelage via het Fonds voor Participatie en Sociale Activering van het OCMW.
    Heb je een laag inkomen en denk je recht te hebben op een toelage? Kom zeker langs , dan zoeken wij het voor je uit!

Je kan ons sinds februari 2021 vinden in het NAC van Houthalen-Helchteren, Pastorijstraat 30 op woensdag van 9u00 tot 12u00 en van 13u00 tot 16u00. Verder kan je ons alle werkdagen telefonisch bereiken op 011 23 24 95 of via mail houthalen-helchteren@rapopstap.be

Opgelet! Omwille van de huidige corona-maatregelen werken we enkel op afspraak. Je kan een afspraak telefonisch of via mail maken.

• Armoede